Linkbuilding is misschien wel het bekendste fenomeen binnen zoekmachine optimalisatie. Met een goede linkbuilding is het vrijwel zeker dat jij veel succes via Google zult behalen. Wat is linkbuilding? Hoe bouw je op een duurzame manier aan de autoriteit van jouw website? En waarom linkbuilding uitbesteden aan een bureau? Lees hieronder verder en bekijk onze linkbuilding strategieën!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het actief links vergaren/genereren vanaf andere websites, naar jouw website toe. Linkbuilding is een essentieel onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie (SEO), daar het voor een groot gedeelte bepaalt hoe Google tegen jouw website aankijkt. Je kunt een link zien als een stem naar jouw website. Als dit meer personen worden (mits deze personen ook zelf betrouwbaar zijn), krijgt jouw website meer erkenning, waardoor deze automatisch ook hoger in Google komt. Hieronder vertellen we je meer over welke soorten links er zijn, hoe je aan goede links komt en hoe je linkbuilding tools in kunt zetten om meer autoriteit voor jouw website te genereren.

Welke soorten links zijn er?

De mogelijkheden binnen linkbuilding zijn enorm. Wanneer je in een populaire branche werkzaam bent, kun je zo honderden waardevolle links genereren. Je moet alleen wel weten waar je moet zoeken (hierover later meer) en hierom is het goed om te weten welke soort links er allemaal zijn. We hebben de bekendste hieronder voor je op een rij gezet.

Interne links

De belangrijkste links zijn interne links. Dit zijn links waarmee je jouw pagina’s onderling verbindt. Interne links bepalen hoe de autoriteit die jij genereert over jouw website wordt verdeeld. Door middel van interne links zorg jij dat elke pagina autoriteit ontvangt. Wanneer jij intern niet doorlinkt naar bepaalde pagina’s, is de kans ook klein dat Google jouw website zal indexeren. Zorg daarom dat ook jouw interne websitestructuur in orde is, voordat je actief aan linkbuilding gaat beginnen.

Startpagina’s

Wanneer je het over linkbuilding hebt, denkt men al snel aan startpagina’s. Voorheen leefde het web op dit soort pagina’s, vooral toen Google nog in de kinderschoenen stond. Zelfs in de begintijd van Google waren dit nog de vaakst bezochte pagina’s op heel het internet. Dit waren dan ook de meest effectieve links om jouw website op te plaatsen als je resultaat wilde behalen. Tegenwoordig is er een enorme wildgroei ontstaan aan startpagina’s, waardoor je niet blindelings elke link aan jouw profiel toe kunt voegen. Dit betekent echter niet dat ze geheel waardeloos zijn geworden.

Startpagina’s kunnen nog steeds een waardevolle toevoeging aan jouw linkbuildingprofiel zijn, mits je ze op een juiste manier inzet. Ze moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Een hoge waarde (te meten via diverse linkbuilding tools, waarover later meer);
  • Relevantie (kijk ook naar welke links er nog meer op de pagina staan);
  • Voldoende bezoekers (een daadwerkelijk werkende website, niet kunstmatig.

Artikelen/gastblogs

Linkbuilding draait om kracht en relevantie. De beste manier om een link kracht te geven, is door deze te omringen met relevante content. Externe artikelen en gastblogs zijn hier het middel bij uitstek voor. Dit kun je doen door een link in een bestaand artikel te bemachtigen, maar je kunt er ook zelf een stuk content schrijven (met doorverwijzing naar jouw website) en deze naar de partij in kwestie sturen. Mits jouw artikel een meerwaarde heeft, is de kans groot dat deze geplaatst zal worden. Artikelen en gastblogs zijn een zeer effectieve methode van autoriteit bouwen, maar er gaat zeker ook een hoop tijd in zitten. Zorg er daarom altijd voor dat je ze afwisselt met andersoortige links.

Bedrijvenpagina’s/directory’s

Tegenwoordig zijn er talloze bedrijfspagina’s en goed werkende directory’s te vinden. Net als de startpagina’s zijn er ook een hoop kunstmatige websites op dit gebied, maar er zitten ook genoeg waardevolle pagina’s tussen. Het voordeel van bedrijvenpagina’s is dat je jouw NAP in kunt vullen. Dit staat voor ‘Name, Address, Phonenumber’ en geeft Google een extra signaal dat het met een bestaande, erkende partij te maken heeft.

Google Mijn Bedrijf InetMarketing

Het bekendste voorbeeld van een bedrijfspagina is Google Mijn Bedrijf, een product van Google zelf. Wanneer je zelf een website/webshop start en je bezig gaat houden met linkbuilding voor Google, is dit de eerste plek waar je jouw bedrijf op moet aanmelden.

Persberichten

Linkbuilding is eigenlijk een verkapte vorm van pr. Wil je naamsbekendheid en autoriteit creëren, is het zaak om ervoor te zorgen dat je relevant blijft. Een van de beste middelen om relevant te blijven, zijn persberichten. Wanneer er nieuwswaardige berichten binnen of vanuit jouw organisatie zijn, is het altijd goed om de (online) pers en nieuwssites een persbericht toe te sturen. Op deze manier werk je niet alleen aan jouw naamsbekendheid, maar zorg je ook voor links en direct traffic naar jouw website. Dit draagt alleen maar bij aan de autoriteit.

Social media

Je zou het bijna vergeten, maar ook sociale media zijn een vorm van linkbuilding. Het levert je misschien niet de directe links zoals van andere websites op, maar als jij actief bent op sociale media is dit een duidelijke indicatie aan Google dat jij een betrouwbare partij bent. Probeer op zoveel mogelijk Social Mediakanalen actief te zijn, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest en alles wat mogelijk relevant kan zijn voor jouw organisatie.

Begin met het zo volledig mogelijk vullen van jouw profielen. Voorzie deze van uitgebreide beschrijvingen en vul alles van jouw profiel in dat je in kunt vullen, zodat Google kan extra signalen krijgt dat het met een betrouwbare partij te maken heeft.

Vervolgens kun je echt beginnen met autoriteit bouwen. Hier komen geen ingewikkelde linkbuildingtactieken bij kijken. Het enige wat je moet doen, is zorgen dat er activiteit is op jouw pagina. Zorg daarom zo regelmatig mogelijk voor nieuwe, kwalitatieve content, waarbij je doorverwijst naar jouw website. Google kijkt namelijk niet alleen naar de activiteit op jouw pagina (likes, shares, reacties), maar ook naar de bezoekers die je via jouw kanalen aantrekt. Als je veel bezoekers aantrekt via de socials, en dus onafhankelijk van Google kan functioneren, geef je de autoriteit van jouw website op de lange termijn een enorme boost. Al met al kun je dit zien als een van de beste vormen van linkbuilding.

Overige links

Natuurlijk zijn dit slechts enkele voorbeelden van veelvoorkomende links. Linkbuilding is echter divers en bestaat uit veel meer onderdelen. Misschien laat niet elke link zich definiëren in een categorie, maar wanneer jij een website tegenkomt waar én veel bezoekers op zitten, én die jij aan vindt sluiten op hetgeen jij biedt, is de kans groot dat dit een waardevolle link oplevert. Maar hoe zorg je ervoor dat een link daadwerkelijk naar jouw website gaat verwijzen?

Hoe kom ik aan goede links?

Het genereren van goede links is uiteindelijk waar linkbuilding omdraait. Een linkbuilding bureau zal niet anders doen. Nu kun je tientallen soorten goede links in kaart brengen, maar het gaat er uiteindelijk om hoeveel links je daadwerkelijk naar jouw website krijgt. De basis heb je hiervoor al gelegd. Via diverse directory’s, bedrijvenpagina’s en jouw sociale kanalen heb je al een solide basis gelegd. Nu is het tijd om deze verder uit te breiden.

Zoals we je al vertelden, is linkbuilding een vorm van pr. Wil je autoriteit bouwen, dien je een goed netwerk op te bouwen. Dit proces draait om het in kaart brengen van prospects (de stappen hierboven) en het ouderwets benaderen van deze personen. Belangrijkste hierin is niet alleen de manier van benaderen, maar ook hetgeen je terug hebt te bieden. Je krijgt namelijk niet zomaar een link op een website. Dit kan zoals besproken een kwalitatief gastartikel zijn, maar ook iets anders. Ga daarom goed na binnen jouw organisatie wat jij allemaal kunt bieden in ruil voor een link, voordat je personen gaat benaderen.

Anchorteksten

Als je autoriteit wilt bouwen voor jouw website, is het niet alleen belangrijk wie er naar jou doorverwijzen, maar is het net zo belangrijk hoe ze over jou spreken. Let dus niet alleen op de links, maar ook op de anchorteksten.

Wil je het maximale uit Google halen, zorg dat voor een natuurlijk anchortekstprofiel. Dit profiel bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Bedrijfsnaam: Jouw bedrijfsnaam als anchortekst zorgt voor een sterk merk en daardoor voor autoriteit. Een groot gedeelte van de anchorteksten naar jouw website dient uit jouw bedrijfsnaam en bedrijfsgerelateerde termen te bestaan.
  • Naakte anchorteksten: Links die alleen uit de URL bestaan waar ze naartoe verwijzen. Staat in het verlengde van de bedrijfsnaam, omdat Google jouw URL leert herkennen.
  • Ongeoptimaliseerde anchorteksten: Anchorteksten als ‘klik hier’ en ‘lees verder’. Weinig relevant, maar komen wel natuurlijk over.
  • Geoptimaliseerde anchorteksten: zoekwoorden en variaties op zoekwoorden. Zorgt voor relevantie en autoriteit. Is een paardenmiddel dat met zorg ingezet moet worden. Teveel gebruik hiervan kan averechts werken.

Welke linkbuilding tools zijn er?

Linkbuilding is een onderdeel van SEO waar honderden metrics bij komen kijken. Wil je hier het maximale uithalen, red je het niet met het blote oog. Het grootste voordeel (behalve natuurlijk kennis) wat linkbuilding bureaus over de gewone ondernemer hebben, is dat zij de beschikking hebben over diverse tools. Deze tools helpen je om je een weg te banen door het labyrint dat linkbuilding heet. We hebben de belangrijkste tools voor je op een rij gezet:

  • Majestic SEO: een tool specifiek voor linkbuilding bestemd. Betrouwbare waardes en heel veel mogelijkheden.
  • Ahrefs: Content en linkbuilding tool. Erg sterk op beide vlakken en zeer goed te gebruiken in combinatie met Majestic.
  • SEMRush: Allround SEO tool. Een van de beste tools om te gebruiken, maar legt het puur op het gebied van linkbuilding af tegen de twee bovenstaande tools.
  • Moz: Klassieke tool en al sinds jaar en dag op de markt. Heeft het in de loop der jaren wel lichtelijk afgelegd tegen Ahrefs en Majestic.

De meerwaarde van linkbuilding uitbesteden

Zoals je hierboven hebt kunnen zien, komt er een hoop kijken bij linkbuilding en het creëren van autoriteit voor jouw website. Linkbuilding is meer dan alleen het genereren van links naar jouw website, het is zorgen dat jij als bedrijf erkenning krijgt voor wat je doet. Je kunt een groot gedeelte zelf doen, maar als je echt succes wilt boeken kan het nooit kwaad om een betrouwbare partner in te schakelen. Hier komt linkbuilding uitbesteden aan een professioneel bureau om de hoek kijken.

Een linkbuilding bureau beschikt over de kennis, maar vooral over de resources om een betrouwbare strategie uit te zetten. Zij brengen de mogelijkheden van het web in kaart en zullen ook het benaderen van prospects voor hun rekening nemen. Hierbij wordt gekeken naar alle soorten links en de juiste anchorteksten, om op een duurzame manier aan uw naamsbekendheid, pr en autoriteit te werken. Linkbuilding uitbesteden kan ook InetMarketing!

Direct ons linkbuilding bureau inschakelen

Wilt u direct samenwerken met een ervaren linkbuilding bureau? InetMarketing helpt u verder. U kunt SEO in zijn geheel uitbesteden, maar ons ook puur voor linkbuilding inschakelen. In dit geval zullen wij alle werkzaamheden omtrent het bouwen van autoriteit uit handen nemen, waarbij we u ook adviseren op het gebied van on-page en techniek. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op en wij helpen u verder!